Lancering Kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis

Lancering Kennisinstituut voor emancipatie en Vrouwengeschiedenis.

Op 28 januari jl. vond in de Rode Hoed te Amsterdam de lancering van het Kennisinstituut voor emancipatie en Vrouwengeschiedenis plaats. En werd de nieuwe naam van het instituut onthuld “Atria”.

Het instituut is het resultaat van een fusie van Aletta en E-Quality, twee organisaties die zich jarenlang sterk hebben gemaakt voor emancipatie en vrouwengeschiedenis.

Tevens werd de Aletta van Nu prijs 2012 uitgereikt aan Shirin Musa van Femmes for Freedom.

Er was een geweldige opkomst met vele prominente vrouwen vanuit alle gelederen van de samenleving. Voor het CDAV-NH waren voorzitter Jolanda van Ling en bestuurslid Thea van der Klei aanwezig. Ook het CDAV-Gelderland was vertegenwoordigd. Veel contacten zijn gelegd met verschillende dames. Men was blij verrast dat het CDA een vrouwen afdeling heeft die toeziet op het beleid aangaande vrouwenvraagstukken.

Het heeft aanknopingspunten met Atria. En goede communicatie is van belang.

Atria

Atria is een kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis en levert kennis over vrouwen en hun geschiedenis in al hun verscheidenheid. Atria wil kansen en uitdagingen signaleren voor gelijkberechtiging en emancipatie van vrouwen. Zij presenteren dit dmv haar bibliotheek en archief, en door het uitbrengen van onderzoek, adviezen en het verzorgen van trainingen voor overheid, onderwijs of bedrijfsleven. Ook zal zij maatschappelijke en politieke debatten opstarten als het de positie van vrouwen betreft.

Directeur Renée Römkens: “Vanuit Atria willen wij met de nodige verbeeldingskracht vanzelfsprekendheden in het denken over mannen en vrouwen fundamenteel ter discussie stellen. Stel u voor: een wereld waarin het verschil tussen vrouwen en mannen er niet meer toe doet. Een wereld waarin het sekseverschil uiteraard bestaat, maar niet meer als maatschappelijk ordeningsprincipe dat vrouwen en mannen insnoert en patronen in stand houdt die per saldo leiden tot ongelijkheid. Een wereld waarin mannelijkheid en vrouwelijkheid een continuüm van sekseverschillen is.” Zo sprak zij de aanwezigen toe.

Aletta van Nu Prijs 2012

De Aletta van Nu Prijs werd op deze feestelijke lancering uitgereikt aan Shirin Musa van Femmes for Freedom. Samen met Femmes for Freedom strijdt Musa tegen huwelijksdwang en huwelijkse gevangenschap. De jury roemde haar persoonlijke en gepassioneerde inzet. Zonder enige subsidie of andere geldstromen lukt het Musa om zaken in beweging te zetten en mensen te motiveren en verbinden, op alle niveaus van de samenleving.

De prijs in het leven geroepen om voorbeelden voor vrouwen voort te brengen en jonge vrouwen te bekrachtigen in wie ze zijn en wat ze doen. Vrouwen die met lef en doorzettingsvermogen iets uitzonderlijks hebben gedaan en waarbij ze ondanks veel weerstand, bestaande structuren hebben doorbroken komen in aanmerking voor de prijs. De Aletta van Nu Prijs is nu voor de tweede keer uitgereikt.

Wat opviel tijdens de bijeenkomst was de grote hoeveelheid actieve sterke vrouwen van allochtone afkomst die zich hard maakte voor Vrouwenrechten en emancipatie. Het CDAV-NH wil deze ontwikkeling graag ondersteunen door aandacht voor deze groep vrouwen te vragen.

Jolanda van Ling

Voorzitter CDAV-NH